måndag 17 mars 2014

Inspirationsfilmer från Skolvärlden

Skolvärldens YouTube-kanal har publicerat en rad korta klipp om IT och undervisning. Det är lärare och elever som berättar hur de integrerar IT i undervisningen.

I klippet nedan berättar Helena Kvarnsell på Björknässkolan i Nacka hur hon tillsammans med en klass 8 bygger en hälsoportal på nätet i biologin. Helena berättar om hur hon först gjort "fel" för att på senare tid kunna göra mer "rätt". Tidigare hittade Helena intressanta IT-verktyg och klurade sedan ut vad hon skulle kunna skapa för undervisningen där verktyget kunde användas. Nu funderar hon först över vad hon vill lära eleverna och hittar sedan verktyg som matchar det.

Jag känner igen mig i Helenas beskrivning av integrering av IT i undervisningen. Jag har, precis som hon, gjort "fel" - letat och samlat på mig otaliga IT-verktyg och haft mina elever som försökskaniner. Nu när jag känner mig mer trygg med min IT-verktygslåda kan jag mer och mer arbeta utefter modellen att utgå från målen.
Jag tror att vi behöver tillåta oss att starta i verktygen. Som pedagog behöver man få testa och undersöka verktygs möjligheter. Det är svårt att veta vad ett verktyg har att ge pedagogiskt innan man testat det tillsammans med elever. Bara vi är medvetna om att det finns ett verktygsträsk som man kan fastna i och att vi är medvetna om att målen behöver komma i fokus så applåderar jag varmt testande och undersökande med IT-verktyg.
Skolvärldens filmer kan inspirera till hur verktygen kan användas. Se även fler förslag på filmer under klippet.



Se även:
Elevernas hälsoportal steg för steg
Så utbildar lärare varandra i IT
Rollspel och blogg i historia steg för steg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar